Mężczyzna bez znaczenia

Napisana przed ponad stu laty sztuka Oscara Wilde’a, wystawiona współcześnie na deskach londyńskiego Vaudeville Theatre, nie traci nic na aktualności, jeśli idzie o obnażanie wyobcowania społecznego elit, a przede wszystkim – o rażącą nierówność płci.

Oś dramatyczną „A Women of No Importance” wyznacza sekret czterdziestoletniej pani Arbuthnot: jej syn, dwudziestoletni obecnie Gerald, urodził się z nieślubnego związku z przebojowym lordem Illingworth. Ten ostatni przed laty złamał obietnicę poślubienia kobiety, zatem ta opuściła go, by samotnie wychować Geralda.

Jak to często w życiu się dzieje, dawna historia domaga się epilogu. Ten następuje, gdy lord Illingworth – typowa, Wilde’owska postać, o niewyczerpanym zasobie dowcipnych bon motów – decyduje się zaproponować Geraldowi, by został jego sekretarzem – nie wiedząc, że młodzian jest jego synem. Gdy pani Arbuthnot dowiaduje się o tej sytuacji, wpada w panikę. Oto człowiek, który skrzywdził ją, skazując na życie ubogie, na marginesie tzw. dobrego towarzystwa, zamierza raz jeszcze pozbawić ją sensu istnienia – ukochanego syna.

Niepohamowana pycha lorda Illingwortha, który, poznawszy prawdę, nie zamierza wycofać się ze swej decycji, by Geralda uczynić swoim sekretarzem, jego arogancja wobec pani Arbuthnot i przekonanie o słuszności własnego uprzywilejowania, w postweinsteinowskiej atmosferze odczytana może zostać jako niezwykle aktualny komentarz do wypaczeń, szczęśliwie odchodzącego w przeszłość, patriarchalnego świata. Jak dobrze, że już przed ponad stuleciem Oscar Wilde zadbał, aby sztuka kończyła się klęską „mężczyzny bez znaczenia”.

Gra aktorska, pomijając parę najmłodszych bohaterów – Geralda oraz amerykańskiej purytanki, panny Hester Worsley – jest wyśmienita. Eve Best jako pani Arbuthnot oraz Dominic Rowan jako lord Illingworth są wyśmienici. Jednak nagroda publiczności trafić musiała dla Anne Reid, grającej lady Hunstanton, starej daty arystokratkę, pozornie dotkniętą początkami demencji, a jednak reprodukującą wiktoriańską, pełną zakłamania moralność.

Oscar Wilde – A Women of No Importance
reż. Dominic Dromgoole, Vaudeville Theatre, 2017

 

Dodaj komentarz