Prerafaelickie inspiracje

Brytyjska szkoła prerafaelitów powstała z buntu przeciw manieryzmowi sztuki inspirowanej dziełami mistrzów Renesansu. Wystawa w londyńskiej National Gallery odkrywa przed widzami źródła inspiracji XIX-wiecznych rebeliantów.

W Polsce wystawy sztuki o randze światowej są na tyle rzadkie, że kuratorzy nie poczuwają się do zaproponowania widzom żadnej nadzwyczajnej narracji. Londyńska, wyrobiona publiczność, oczekuje czegoś więcej. Nie dziwi więc, że wystawa „Reflections: Van Eyck and the Pre-Raphaelites” skonstruowana została błyskotliwie.

Punktem wyjścia jest znany, zakupiony przez National Gallery w 1842 roku Portret małżonków Arnolfini. Obraz ten bardzo mocno zainspirował Dantego Gabriela Rossettiego, John Everett Millaia oraz Williama Holmana Hunta – założycieli Bractwa Prerafaelitów. Wystawa idzie tropem tych inspiracji, zwracając uwagę na zapożyczone od van Eycka motywy, obecne w dziełach malarzy z kręgu prerafaelickiego.

Wątkiem przewodnim pozostaje wypukłe lustro, znajdujące się w centrum portretu Arnolfinich. Ważne są jednak także inne detale: porzucone pantofle, poza pani Arnolfini, fałdy jej sukni.

Z wystawy tej wychodzimy zafascynowani nie tylko kunsztem artystów, lecz także bogatsi w wiedzę, w jaki sposób w sztuce odbywa się obieg idei.

Reflections: Van Eyck and the Pre-Raphaelites
National Gallery, Londyn, 2 października 2017 – 2 kwietnia 2018

 

Dodaj komentarz